Klik op de stippen om belangrijke wijzigingen in het plan te zien.
De verkeersintensiteiten op de rotondes bij Nuland zijn enigszins anders dan in het MER 2019. Dit als gevolg van het nieuwe verkeersmodel en de verdere optimalisatie van de aansluiting op de A59 bij Nuland. Nieuwe berekeningen op de rotondes laten zien dat deze het verkeer goed af kunnen wikkelen.
De aansluiting van de Bosschebaan / Rekken op de aansluiting A59 bij Nuland is verder geoptimaliseerd. Het verkeer kan vloeiender van en naar Heesch West rijden. Hierdoor wordt de Bosschebaan / Rekken nog aantrekkelijker voor in- en uitgaand verkeer. De aansluiting is verder naar het noorden gelegd ten opzichte van die in 2019. Hierdoor is er geen negatief effect meer op landbouwverkeer: dat kan nu gebruik blijven maken van de bestaande Rekken. Ook is er door de verschuiving geen negatief effect meer op een nabijgelegen beschermd natuurgebied.
In het ontwerp- bestemmingsplan zijn extra regels opgenomen om milieuhinder op de omgeving te beperken. Zo wordt aan bedrijven nadrukkelijk de eis gesteld dat zij zich moeten inspannen om milieueffecten op de omgeving zoveel mogelijk te voorkomen dan wel te beperken. Specifiek voor het aspect geur is een onderzoeksplicht opgenomen voor geurveroorzakende bedrijven.
Heesch West wil meer ruimte bieden aan regionale bedrijven en bedrijvigheid. Hiervoor is de verkaveling in het deel ten westen van de Koksteeg geoptimaliseerd. Hierdoor kunnen ook bedrijven met minder grote ruimtevraag een plaats vinden op Heesch West.
Het overzicht van alle documentatie over Heesch West is hier te vinden
Om het vrachtverkeer door Vinkel zoveel mogelijk te beperken wordt op de Weerscheut een vrachtwagenverbod ingesteld. Hiermee wordt de verkeerstoename beperkt tot alleen autoverkeer en lokaal verkeer.
Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan is het oppervlak waar (bij afwijking en onder voorwaarden) milieucategorie 5.1 kan worden toegelaten aanzienlijk beperkt: van 36 ha naar 6 ha. Alleen op het deel ten westen van de Koksteeg is nog milieucategorie 5.1 mogelijk. Ten oosten van de Koksteeg is maximaal milieucategorie 4.2 toegestaan. De verkleining van het oppervlak milieucategorie 5.1 leidt tot minder milieuhinder (minder industriegeluid, minder uitstoot luchtverontreinigende stoffen).
De entree bij Heesch is geoptimaliseerd. De verbinding tussen de “nieuwe” Bosschebaan ten noorden van bedrijventerrein Cereslaan-West en de “oude” Bosschebaan ten zuiden van Cereslaan West is ruimer vormgegeven om een goede doorstroming van verkeer te garanderen. De rotonde is zo vormgegeven dat de hinder van koplampen om nabijgelegen woningen wordt beperkt. Nabij de rotonde is een groen/blauwe invulling voorzien.
De snelheid op de Zoggelsestraat ter hoogte van De Erven wordt verlaagd naar 30 km/uur. Dit om de Zoggelsestraat onaantrekkelijker te maken voor sluipverkeer.
Het bestemmingsplan maakt geen windturbines meer mogelijk. Hierdoor is geen sprake meer van windturbinegeluid en slagschaduw, wordt de zichtbaarheid van Heesch West vanuit de omgeving kleiner en zijn er geen effecten van windturbines op vogels en vleermuizen.
Het landschapsontwerp wordt nog nader uitgewerkt. Dit in overleg met de omgeving en belangenorganisaties.
Het verkeersplein bij de Weerscheut - Bosschebaan is verder geoptimaliseerd ten opzichte van het ontwerp in het voorontwerp- bestemmingsplan. Om het oost-west (vracht)verkeer van en naar Heesch West zoveel te scheiden van lokaal noord-zuid verkeer en fietsverkeer is gekozen voor een turborotonde waarbij het fietsverkeer ongelijkvloers de rotonde passeert. Dit heeft een positief effect op zowel bereikbaarheid van Heesch West, afwikkeling van het lokale verkeer en de verkeersveiligheid voor fietsers.
Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar de optimale ligging van de verbinding voor lokaal verkeer tussen de Weerscheut en de Koksteeg. Dit als onderdeel van de uitwerking van het landschapsontwerp en in overleg met de omgeving. Zoekgebied voor de verbinding is het gebied tussen de Ruitersdam en de zuidzijde van Heesch West. In de aanvulling MER zijn de verschillen in effecten, zoals op geluid en natuur, tussen een noordelijke en zuidelijke ligging vergeleken.
Meer informatie over verkeer