Verkeer

De effecten van bedrijventerrein Heesch West op verkeersbewegingen en de infrastructuur zijn onderzocht met een nieuw, aangescherpt verkeersmodel van de provincie Noord-Brabant. Dit model laat zien wat de effecten voor de omgeving zijn op de plannen en kan verschillende situaties in beeld brengen. Ook houdt het nieuwe model meer rekening met doorstroming en mogelijke vertraging waardoor verkeersdeelnemers andere routes kiezen.

Optimale verkeersstructuur
De inspraakreacties en maatregelen voor verdere optimalisatie van de maatregelen vormden de  aanleiding voor de Gemeenschappelijke Regeling om een update van deze eerdere onderzoeken uit te voeren met het nieuwe verkeersmodel. Daarbij zijn  verschillende inzichten meegenomen om tot een optimale verkeersstructuur te komen. Daarbij is ook de visie van werkgroep Leefbaar Nuland en verschillende inspraakreacties als waardevolle input meegenomen.

Lokaal verkeer
De verschillende verkeersmaatregelen zullen niet alleen zorgen dat het verkeer van en naar Heesch West op een goede, zorgvuldige manier wordt afgewikkeld, maar biedt voor ander lokaal verkeer ook efficiëntere routekeuzes. Een voorbeeld hiervan is het verbod op vrachtverkeer op de Weerscheut wat zorgt voor een sterke binding met de parallelweg van de A59. Een effectieve maatregel om de verkeersdruk goed te beheersen.

De verkeersdruk zal anders zijn dan in het Voorontwerp bestemmingsplan (VOBP) en de milieueffectreportage (MER) uit 2019 door de actualisatie van het model. Denk daarbij aan wegenstructuur, maximum snelheden en (verwachte) verkeersbewegingen van andere ontwikkelingen in de omgeving zoals nieuwe woonwijken.

Relevante documenten:

Verkeer in de milieueffectrapportage

Verkeersonderzoek 2021

 

 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.